h1

Szkolnictwo w zaborze rosyjskim

21/06/2011
  • 1862 – dekret carski o szkolnictwie
    • zwiększenie liczby szkół średnich
    • obniżenie kosztów nauki
    • rozszerzenie programu nauczania
    • Uniwersytet w Warszawie funkcjonuje pod nazwa „Szkola Glowna” z czterema wydziałami:  Fizyko-Matematyczny, Filozoficzno-Historyczny, Lekarski oraz Prawny
  • 1864 – rozpoczęcie intensywnej rusyfikacji
    • język rosyjski językiem wykładowym
    • język polski jako przedmiot nadobowiązkowy uczony po rosyjsku (po polsku uczono jedynie religii)
    • Szkoła Główna, zamknięta w 1869 roku, w jej miejsce powołano uniwersytet warszawski z 4 wydziałami: fizyko-matematyczny, filozoficzno-historyczny, lekarski, prawniczy

ü  usunięto polskich profesorów i ich miejsce zatrudniono niedoświadczonych rosyjskich nauczycieli

ü  uniwersytet stał na niskim poziomie

  • 1898 – powstanie pierwszej uczelni zawodowej- Politechniki Warszawskiej (z językiem rosyjskim)
  • szkoła była traktowana jako aparat policyjny, gdzie uczniowie i nauczyciele wzajemnie na siebie donosili
  • 1900- analfabetyzm osiągnął 69% populacji
  • po 1905 roku
    • rozwój szkolnictwa prywatnego z językiem polskim
    • rozwój szkolnictwa żeńskiego
    • rozwój instytucji i stowarzyszeń mających na celu upowszechnienie oświaty i kultury; Polska Macierz Szkolna, Stowarzyszenie Kursów dla Analfabetów Dorosłych, Uniwersytet dla Wszystkich
    • opracowanie Poradnika dla samouków (głównie wiedza przyrodnicza i ekonomiczna)
    • 1906 – przekształcenie Uniwersytetu Latającego w Towarzystwo Kursów Naukowych
    • 1907 – powstanie Towarzystwa Naukowego Warszawskiego składającego się z trzech wydziałów: filologicznego, matematyczno-przyrodniczego, społeczno-historycznego
About these ads
Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: